Ligesom med ordklasserne oplever jeg, at der er mange, som ikke kan analysere en sætning. Jeg har derfor også lavet en
Formålet med oversigten er, at du kan se,:
- hvilke sætningsled der findes.
- hvad de hedder på dansk og latin.
- et eksempel på leddet via en sætning.
Så tænker du muligvis ligesom ved indlægget om ordklasserne: “Hvorfor har jeg overhovedet behov for at vide noget om sætningsled?”
Det har du måske heller ikke, men som ved ordklasserne kunne det være, at du:
- interesserer dig for sprog.
- får en bedre forståelse for sprog.
- kan bruge det til at lære andre sprog.
En sætning består som minimum af et subjekt (grundled) og et verballed (udsagnsled). Denne kerne kaldes for nexus.
Nexus kan udvides med andre led, og i nedenstående skema kan du se de led, som en sætning kan bestå af.
OVERSIGT
Dansk | Latin | Analysetegn | Eksempel |
biled | adverbielt led | intet tegn | Han går en tur hver dag |
forholdsordsled | præpositionsled | bølgestreg | Han køber en gave til sin søster |
genstandsled/ direkte objekt | akkusativobjekt | trekant | Hunden spiser et kødben |
grundled | subjekt | kryds | Huset ligger på landet |
hensynsled/ indirekte objekt | dativobjekt | firkant | De giver hende en blomst |
omsagnsled til genstandsled | objektsprædikat | cirkel med trekant i | Vi kalder butikken Oasen |
omsagnsled til grundled | subjektsprædikat | cirkel med kryds i | Butikken hedder Oasen |
udsagnsled | verballed | cirkel | Vi fejrer min fødselsdag |
Hvordan finder du så leddene i en sætning?
Verballedet finder du ved at sætte
– jeg foran.
Subjektet finder du ved at spørge:
– Hvad/hvem + verballed.
Akkusativobjektet finder du ved at spørge:
– Hvad + verballed + subjekt.
Hvis sætningen er med verberne: være, blive, hedde, synes, kaldes og døbes udløser disse et subjektprædikat i stedet for et akkusativobjekt.
Dativobjektet finder du ved at spørge:
– (Af hensyn) til hvem + verballed + subjekt + akkusativobjekt.
Objektsprædikatet finder du ved at spørge:
– Hvad + verballed + subjekt + akkusativobjekt.