Turismetema – progression i undervisningen ved én tekst

I dette indlæg vil jeg vise, hvordan du kan begynde på temaet “turisme” og bygge det op med udgangspunkt i en enkelt tekst.

El Retiro en Madrid. https://madridadventours.com/tourism-with-children/?lang=en
Kilde: Tapas, kap. 15 eller Por supuesto 1, kap. 21
Semester: 1. eller 2.
Relation til tema (fokus på indhold/(sam)tale)
OPGAVER TIL TEKSTEN

1. Find nøgleord (mercado, parque, monumento, museo osv.) som
evt. tilføjes en masterliste med nøgleord til turismetemaet.
Nøgleordene kan bruges som gloser til spørgsmål og/eller samtale om temaet.

2. Kursist og/eller underviser formulerer spørgsmål til teksten og til medkursisten.

Eksempelvis:
– ?Qué se puede hacer en Madrid como turista?
– ?Qué monumentos hay en Madrid?
– ?Has estado en/visitado Madrid? Osv.

3. Undersøg seværdighederne (el Retiro, la Plaza Mayor, el Prado og el Rastro osv.) ved at gå på nettet.
Underviseren kan på forhånd have formuleret spørgsmål til seværdighederne.
Gruppen fremlægger på spansk (eller dansk), hvad den har fundet ud af.

Progression
Opgaverne kan laves som en tretrinsraket:
– Opgave 1 som enkeltmandsarbejde.
– Opgave 2 som pararbejde.
– Opgave 3 som gruppearbejde.

Saml afslutningsvis op på klassen inden næste tematekst læses ved
eksempelvis:

– at tilføje nye ord til listen med nøgleord (gerne opdelt i ordklasser).
– at indarbejde grammatiske opgaver (kan også foregå undervejs).
– at bede kursisterne reflektere over fremgangsmåden, udbytte osv.
HUSK!

Hvis en tekst bruges som temalæsning, så er det kun de dele af teksten, som kan relateres til temaet, der er relevante.
Denne tekst kan eksempelvis også læses som en del af temaet “spanske regioner”, men så er det med et andet fokus.

God fornøjelse med temalæsningen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *