Tippet i juni. Hvorfor gør du nu (ikke) det, når jeg har sagt at…?

Denne måneds tip er lidt anderledes end de foregående, da det ikke er et sprogtip, men et (kulturelt) tip om socialisering.

Måske er du træt af, at når du nu har sagt til dit barn, at det skal:
– Rydde op på værelset, så bliver det ikke gjort.
– Holde op med at råbe, så fortsætter det bare.
– Lade være med at bande, så bliver det ved med at sige eder.

Det kan der faktisk meget vel være en helt naturlig grund til, som kun du selv kan ændre på, og det kaldes for uformel indlæring.

Uformel indlæring betyder, at dit barn, som er ved at lære, hvordan man opfører sig, kigger på, hvordan I i familien opfører jer og imiterer denne opførsel. Barnet siger og gør således det samme, som I siger og gør. Det efterligner jer altså bare.

Denne uformelle indlæring er stærkere end den formelle, som netop er det, du beder barnet om, altså siger med ord henvendt til barnet.
Eks:
– Du skal (ikke)…
– Du må (godt/ikke)…

Måske kan du se, hvor dette bærer hen?

TIP!
Kig på dig selv og livet i familien:
– Rydder du selv op?
– Råber du selv?
– Bander du selv?

Så gør dit barn det højest sandsynligt også, selv om du gentagne gange har bedt det, om (ikke) at gøre det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.